یکی از مهمترین کاربردهای صنعت چاپ در حوزه برندسازی و تبلیغات است. تبلیغات چاپی معمولا وسایلی کاربردی هستند که مشتریها از آنها استفاده میکنند و در کنار آن برند چاپکننده ابزار تبلیغاتی در ذهنشان ثبت میشود. بعضی از ابزارهای چاپی مثل پوسترها و استندها تنها برای موقعیتهای خاصی مثل اسپانسرشیپ و نمایشگاه کاربرد دارند، اما بعضی از ابزارها مثل کاتالوگ و سربرگ در هر موقعیتی که با مشتری تعامل داشته باشید، کاربردی هستند. چاپ کاتالوگ اطلاعات مورد نیاز مشتری را در اختیار او قرار میدهد، سربرگ برای یادداشت کردن و ارائه فاکتور به مشتری کاربرد دارد و ساک دستی هم یک بستهبندی لوکس و کاربردی برای فروش محصولات است. در این متن اهمیت استفاده از این ابزارهای چاپی و نکات مهمی که باید درباره آنها بدانید را توضیح میدهیم.
کاتالوگها انواع مختلفی دارند. بعضی از آنها فقط برای معرفی لیست محصولات هستند و ویژگیهای کلیدی محصولات را ارائه میدهند، اما بعضی دیگر برای معرفی کامل محصولات چاپ میشوند و اطلاعات کامل هر محصول را در اختیار خواننده قرار میدهند. کاتالوگهای دسته اول معمولا در اندازههای کوچکتر بهصورت دو لت یا سه لت چاپ میشوند و برای هر محصول، یک تصویر، یک عنوان و لیست 3 یا 4 ویژگی کلیدی را در نظر میگیریم. اما کاتالوگهایی که توضیحات بیشتری دارند یا بهصورت دفتر تبلیغاتی چند برگ چاپ میشوند که در آن هر صفحه به یک یا دو محصول اختصاص دارد. در چاپ کاتالوگها از عکسهای صنعتی از زاویههای مختلف محصول استفاده میشود و توضیحات کامل درباره ویژگیها و نحوه کار محصول وجود دارد. همچنین میتوان برای سبکی سفارش، برای هر محصول یک کاتالوگ تکبرگی سفارش داد.
کاتالوگها هم میتوانند منبع برای خوبی فروشندهها باشند تا با استفاده از آنها مشتریها را راهنمایی کنند و هم ابزارهای مناسبی برای خود مشتری هستند تا با صرف زمان برای مطالعه ویژگیهای محصولات، محصولی که با نیازش مطابقت دارد را انتخاب کند و آن را بخرد. فراموش نکنید وقتی مشتری آگاهی کامل از محصول دارد و میداند که با نیازش مطابق است، بدون تردید تصمیم به خرید میگیرد.
ارائه رسید و فاکتور معتبر به مشتری بعد از هر خرید برای بعضی از سازمانها ضروری است، اما حتی اگر برای سازمان شما این کار ضرورتی ندارد، بهتر است آن را انجام دهید. زیرا ارائه فاکتور خرید شفاف، اعتبار شما را نزد مشتری بالا میبرد و اعتماد او را بیشتر میکند. با چاپ سربرگ، میتوان این فاکتور را روی کاغذ دارای لوگو، نام برند و اسلوگان برند شما چاپ کرد؛ با این کار تأثیر آن چند برابر میشود. بهطور کلی بهتر است در تمام کاغذبازیهای اداری و یادداشتهایی که بین مشتری و پرسنل مجموعه رد و بدل میشود، از سربرگ اختصاصی سازمان استفاده کنید. این کار تأثیر ناخودآگاهی روی همه افراد ایجاد میکند. مثلا وقتی هویت بصری برند شما را جای دیگری میبینند، سربرگها به یادشان میآید و احساس آشنایی با برند دارند یا اگر سربرگ را نزد فرد دیگری ببینند، متوجه میشوند تجربه خرید مشابهی با این فرد دارند و شاید درباره این تجربه با او صحبت کنند. صحبت کردن درباره برند، آشنایی ذهن مشتری با برند و شناخته شدن مهمترین افراد برندسازی است. بعضی از ابزارها مثل بنرهای تبلیغاتی بهصورت مستقیم به دستیابی به این هدف کمک میکنند و بعضی روشها مثل چاپ سربرگ، مسیر غیرمستقیم به سمت این هدف هستند.
چاپ ساک دستی تبلیغاتی برای همه کسبوکارهایی که یک ابزار فیزیکی به مشتری ارائه میدهند، ضروری است. این وسیله فیزیکی ممکن است محصولی باشد که به مشتری فروختهاید یا چند ابزار چاپی تبیلغاتی دیگری باشد که خدمات شما را به او معرفی میکند. جالب است بدانید که ساک دستی در ناخودآگاه اکثر مشتریها بهعنوان یک بستهبندی لوکس برای محصولات در نظر گرفته میشود. قرار دادن محصول در نایلون فقط حمل محصول را برای مشتری سادهتر میکند، اما اگر آنچه فروختهاید را در ساک دستی کاغذی یا پارچهای به مشتری ارائه دهید، مشتری حس خوبی از برند شما میگیرد. اگر طراحی ساک دستی را حرفهای انجام داده باشید و یک ساک دستی لوکس چاپ کرده باشید، مشتریها دوست دارند بعدا باز هم از آن استفاده کنند و با این کار به سفیر برند شما تبدیل میشوند. مردم دوست دارند دیگران بدانند از برندهای لوکس خرید میکنند. بنابراین با برندینگ حرفهای و عرضه محصولات باکیفیت، حتی ساک دستی تبلیغاتی برند شما هم حرفهای بسیاری برای گفتن خواهد داشت.
منابع: ابزارهای چاپی